12 februari

12 februari 2018 - Gandaki, Nepal

We hebben vannacht dus lekker een sleepover gehad (: Saskia en ik hebben geslapen in onze nieuwe slaapzakken. Nu denk je vast... Nou zeg belangrijk detail, nah maar wel een grappig verhaal. Want de slaapzak heeft een soort bobbels en die van Saskia is groen, net een rups dus, hilarisch 😂🐛 Oh en ik heb heerlijk door de kamer rondgesprongen in mn slaapzak ook keileuk 😂😂

Het gastgezin van Saskia is keichill en dus kwamen we pas om 08:15 uit bed. Toen kregen we pannenkoeken en jahoor je raad het al: ik wa dolgelukkig😍 Hierna hebben we nog even lekker rustig aan gedaan voor we om 10:00 op stage zijn begonnen.

Saskia haar stageschool bestaat maar uit 30 leerlingen, een heel verschil vergeleken met mijn school van 200 leerlingen! We begonnen in class 5 (de oudste van deze school), waar maar 4 leerlingen in zitten. Maar waar de leerkracht niet op kwam dagen. We hebben hier eerst Engels gegeven en vervolgens zijn we liedjes gaan zingen. Hierbij hebben we hoofd, schouders, knie en teen in het Nederlands aangeleerd, heel knap! (Alle filmpjes die we deze week maken komen hopelijk dit weekend online!) Ook hebben we twinkle twinkle little star gezongen.

Hierna zijn we naar class 1 gegaan, waar 3 leerlingen in zitten. 1 meisje kan hier geen Engels of Nepalees praten en schrijven. Erg lastig voor de leerkracht natuurlijk, maar eigenlijk wordt ze gewoon genegeerd. We wilden heel enthousiast beginnen met de letter A, veel te moeilijk natuurlijk! Dus zijn we begonnen met het schrijven van vormen. Dit ging al steeds beter! Saskia gaat met dit meisje nog meer aan de slag met schrijven etc. Het meisje krijgt in de klas geeneens boeken, bij het vragen waarom niet kwam het antwoord: ze kan het toch niet. Erg sneu maar het doet je wel weer even beseffen hoe het Nederlandse speciaal onderwijs geregeld is en hoe goed dat is voor die kindjes. Hierna hebben we nog gewerkt met loco, wel wennen voor de kinderen en de leerkracht om te werken met materiaal. Toch merkten we dat de leerkracht er wel voor open stond en volgende week neemt Saskia het dus nog een keer mee.

Vervolgens hebben we op het dakterras heerlijk wraps gegeten als lunch. We hadden niet zo'n zin meer en zijn daarom met class 4 naar buiten gegaan om het oudhollandse spelletje elastieken te spelen. En geloof me, het was zo leuk! Na een half uurtje stond de hele school buiten en vervielen alle andere lessen (oeps..) De leerkrachten keken naar ons, maar alle leerlingen deden (soms iets te...) enthousiast mee! Ook hiervan komen de filmpjes nog online! Ook hebben we nog hoogspringen en limbodansen van het elastieken gemaakt. Om 16:00 (na 2 uur buiten spelen) was het alweer tijd om naar huis te gaan. Hier liepen we beide met zo'n 5 kindjes aan de hand naar huis haha erg gezellig, maar wat ging het langzaam hahaha.

Bij het gastgezin aangekomen hebben we nog even leuke plekjes in Thailand bekeken. Daarna zijn we met Thijs, Lara en Saskia's Nepalese "broertjes" spelletjes gaan spelen. Hierna was het alweer tijd voor Dhal Bhat, het begint al te wennen hoor... Maar toch krijg ik steeds minder op pfff🤔 Nu is het tijd om jungle book te kijken🦍🍃, voordat we in slaap vallen. Op de een of andere manier ben ik hier om 20:00 meestal al helemaal kapot..😴 Maargoed om het slapen nog even uit te stellen, proberen we dat elke dag dus wel te rekken haha.

Morgen is het Shiva Rati en dus zijn we morgen vrij. Het is een feestdag in Nepal, waarbij morgenavond een groot kampvuur🔥 is in het dorp! Hier komen nog 2 studenten naar toe, dus dat wordt vast gezellig!

1. Edwin:
    13 februari 2018
    Hi Eva, Weer leuk om te lezen! Minder leuk voor meisje dat niet lezen/schrijven/praten kan. Heb ooit een keer met kladblok voor buitenlands kind dingen zitten tekenen en woord er onder. En dan kind iets laten tekenen, zelf woord er onder, en kind woord opnieuw laten 'tekenen'. Wel leuke interactie!
    Vindt men jongens trouwens belangrijker dan meisjes? En worden meisjes uitgehuwelijkt? Was net Nepalese student die ik had wel zo. Maar dat was er maar één.
    Je had hond trouwens wel bijzonder op foto gezet 😁!
    Succes maar weer!