18 februari

18 februari 2018 - Pokhara, Nepal

Gisteren kreeg ik de vraag hoe het zit met de kinder kleding, waarom dragen ze zoveel kleren? En waarom lopen sommige dan weet op teenslippers? Overdag is het voor ons doen warm, boven de 20 graden. De lokalen zijn daarentegen erg koud, vandaar de mutsen die de kinderen vaak op hebben. De kinderen dragen een schooluniform, maar deze verschilt nogal. Je kunt een blouse aan doen of een trui of een vest... Lekker vaag allemaal. De keuze voor schoenen heeft er hoogstwaarschijnlijk mee te maken dat de school schoenen stuk zijn. Dat geldt ook voor de kids met bijvoorbeeld een pyjamabroek onder hun school rokje. De kleding heeft vaak gaten en vooral de maillots en kousen houden het natuurlijk niet lang voor. Er is voor de gezinnen in de dorpjes gewoon geen geld voor, vandaag dat de kinderen er soms "onverzorgd" bijlopen... Ook kan het s nachts erg koud zijn en aangezien sommige kinderen 2 uur onderweg zijn naar school en weer naar huis, kan het misschien ook nog weleens koud zijn. Het viel mij ook al op ja, het verschil in kleding... Maar ik denk dat het meer te maken heeft met het gebrek aan geld, dan met de keuze voor het weer.

Vanochtend was ik weer vroeg wakker, een uurtje of 7... Het is hier overal heel erg licht s ochtends, omdat de gordijnen dun zijn. Ook al slaap ik vaak met een slaapmasker, wordt ik er toch van wakker. Ook is het in het hotel, maar ook in mijn gastgezin erg gehorig en ik ben een lichte slaper... Maargoed dat mag de pret niet drukken! Vandaag hadden we een dagje met zijn drieën gepland, de rest van de groep had namelijk een scooter gehuurd om rond te rijden.

Rond 10:15 hebben we heerlijk ontbeten bij ons vaste plekje Java Coffee house (ja klinkt het al bekend?). Daarna hebben we onze kaartjes naar Nederland (en 1 naar Suriname in mijn geval) op de post gedaan, ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor ze aankomen. Het kost hier dus ook helemaal niets om kaartjes te verzenden. Nog geen 50 cent per kaartje.

Hierna hebben we een uurtje aan school gewerkt. Vervolgens hebben we de bus gepakt richting het klooster. We moesten ergens overstappen, maar hier konden we de bus niet vinden en besloten we dus maar te lopen. Na een lange wandeling van een uur, een ijsje en een steile weg berg op, kwamen we aan bij het boeddistisch klooster Matepani Gumba (Google maar ja!)

We hadden hier sowieso al een prachtig uitzicht en dit maakte het de lang en hete tocht (boven de 20 graden berg op) al waard. We mochten binnen kijken, ook hier was het weer prachtig, het leek een beetje op de tempel van vorige week. We mochten binnen natuurlijk geen foto's maken, maar deze keer heb ik dat wel gedaan en kunnen jullie meegenieten van dit prachtige klooster! Kijk dus vooral even in het fotoalbum van vandaag! Alles is zo kleurrijk en mooi versierd. Wel viel het op dat hier eigenlijk weinig boeddhisten rondliepen, maar gelukkig wist ik nog wel wat van de tradities tijdens de gebeden te vertellen.

Toen we van het klooster naar beneden zijn gelopen, besloten we om langs de winkelstraat terug te lopen naar het hotel. Dit ging ook met een flinke omweg. Halverwege hebben we dan ook even pauze gehouden om ons eerste wijntje in Nepal te drinken. Hiervan hebben daarna ook meteen een fles gekocht😂 7 euro voor een fles is hier helemaal niet duur, dus onszelf een keer verwennen mocht best haha. Daarna weer verder gelopen en na dik 2 uur kwamen we helemaal dood en kapot aan bij t hotel. Vandaag hebben we bijna 20 km in de benen zitten, toch een heel eind voor een niet geoefende loper! In het hotel ben ik dan ook meteen onder een heerlijk warme douche gesprongen (:

Daarna hebben we een design gemaakt voor op een pyjama shirt die Saskia en ik willen laten bedrukken. Morgen maar eens proberen en hopelijk volgende week het resultaat online (geloof me hij wordt echt leukk!) Ook Anouk is om en neemt hetzelfde shirt, omdat het design gewoon zo leuk is, dus lekker matchen😂

Rond 20:00 zijn we met de hele groep Italiaans gaan eten en dit was weer erg gezellig! We hebben net nog even ons slaapshirt afgemaakt en we gaan zo lekker ons bed in. Toch wel erg moe na zo'n lange dag lopen en morgen weer naar het gastgezin.

1. Wilma Bosboom:
    19 februari 2018
    Bedankt voor je kleding uitleg....