7 maart

7 maart 2018 - Kaskikot, Nepal

Na een slechte nacht stond ik toch weer om 06:30 naast mijn bed. Het resource center riep. Na het huiswerk hebben we verstoppertje en verschillende tikspelletjes gespeeld, de kinderen vonden het heerlijk.

Gisteren vertelde ik wat over het openbaar vervoer hier. En oh wat gaat dat weer vreemd worden in Nederland! Altijd een precieze planning, altijd haast, altijd gestress. Dat ga ik missen uit Nepal hoor, de rust, de gezellige praatjes, de behulpzaamheid. Maar ik mis ook wel het strak geregelde af en toe, in Nederland weet je veel vaker wat je te wachten staat. Hier wen je aan deze wijze van werken, maar in Nederland denk ik dat ik ook wel weer wen aan die werkwijze (misschien dat ik daarvoor eerst 10 keer de bus moet missen maargoed haha).

Ook kreeg ik de vraag gisteren: "Met deze nieuwe school ervaringen hoe kijk je nou terug op je Nederlandse stage?" Nou met al deze ervaringen, hoe kijk ik terug op mijn Nederlandse stage? Pff wat een wereld van verschil. Het is bijna niet te vergelijken! Nepal kan nog zoveel van Nederland leren: pedagogisch klimaat, kleuters mogen ook spelen, schrijven leer je pas als je 6 bent ofzo etc. Maar ook Nederland kan best wat van Nepal leren, bijvoorbeeld het Engels eerder en meer aanbieden in jongere groepen, verbondenheid, gewoon lekker rustig aan doen etc. Toch bijzonder dat het contrast zo ongelooflijk groot is. Ik kijk terug op mijn Nederlandse stages als super leerzaam, maar zo ga ik op deze stage ook zeker terugkijken. Ook heb ik de keuze voor mijzelf gemaakt om mijn stage volgend jaar te gaan lopen op een school met buitenlandse kinderen. Ik denk dat hier voor mij nog uitdaging genoeg ligt, want ik merk hier dat de taalbarrière het soms zo ongelooflijk lastig maakt.

De rest van de ochtend heb ik gelezen in mijn lonely planet boekje over Nepal, gelezen in het leesboek Zomerhuis met zwembad (van Arianne)en wat dingen voor school gedaan. Om 13:00 ben ik maar weer even naar school gelopen en heb heerlijk noodles gegeten (: Hierna heb ik de rust van het resource center opgezocht om hard aan school te werken💪🏻 Het lonely planet boek leidde me hier wel een beetje van af, er staan nog zoveel leuke dingen in. En om ons extra tripje naar Kathmandu (voor Saskia haar paspoort) een beetje aangenaam te maken, ben ik vast op zoek gegaan naar leuke plekken om te bezoeken (: Het was dan ook alweer 15:00 toen ik mij besefte dat ik best wel even wat nuttigs mocht gaan doen haha. Ik heb even hard aan mijn Nepal verslagen gewerkt tot de kinderen weer binnen stroomden.

20 waren het er vanmiddag, het worden er steeds meer! Ze waren wel erg onrustig vandaag, storm voorspeld misschien? Uiteindelijk hebben we de kinderen allemaal een sticker gegeven en mochten ze die gaan natekenen. Het was best leuk, ondanks de stuiterende kinderen. Morgen is een dagje vrij, goed voor mijn slaap, maar misschien ook goed voor de kids (:

Na school hebben we geholpen om bladeren van takken af te trekken als eten voor de buffel. Best leuk om je eens echt nuttig te maken (:

Ik heb trouwens weer nieuwe foto's (: Oh en een paar leuke foto's toegevoegd aan het album van de Chitwan safari!🤗

Nouja jullie kunnen onderhand wel raden hoe ik vandaag mijn dag ga afsluiten: Dahl Bhat, tanden poetsen en mijn bed in. Morgen kan ik in theorie de hele dag blijven liggen, maar om beleefd te zijn doe ik dat niet haha. Toch ga ik een uurtje of twee langer slapen hoop ik, of in ieder geval in bed liggen😴

1. Pappa.:
    7 maart 2018
    Alweer vrij???
    Hoeveel feest/vrije dagen hebben ze daar?
    Volgens mij had die stage wel in 1 maand gekund.