22 februari

22 februari 2018 - Kaskikot, Nepal

Om te beginnen, die spin zat niet in mijn slaapkamer nee maar blijft me maar aanstaren in de keuken😭 Hij zit er nu ook al een tijdje en beweegt niet, bahbah.

De financiering van de scholen hier verschilt nogal. Sommige scholen worden inderdaad door de overheid gefinancieerd. Maar de meeste scholen worden door de ouders betaald indien mogelijk. Best raar ja dat er zomaar weer een dag vrij gegeven wordt... Niemand wist er ook van, maar het had te maken met de vorming van de nieuwe regering. En door de armoede worden veel scholen ook gefinancierd door verschillende stichtingen. Je hebt bijvoorbeeld de stichting waarvoor ik nu vrijwilliger ben. De school krijgt af en toe geld en vooral hulp om bijvoorbeeld dingen op te knappen of aan te schaffen. Ook zijn er sponsorkinderen op school, dit zijn leerlingen die alleen naar school kunnen, omdat een Nederlander hem/haar financieerd om naar school te kunnen en een schooluniform te hebben. Wel gaan de leerlingen hier 5 dagen in de week naar school, van 10:00 tot 16:00 en 1 dag van 10:00 tot 13:00. Dit betekend dat ze dus meer uren (33 uur) maken dan een Nederlandse school (26.75 uur). Hierdoor zijn de vele vrije dagen wel een beetje compensatie voor de extra dag in de week die ze maken.

Vanochtend stonden we om 06:45 naast ons bed😴, wel heel vroeg zeg! Heb slecht geslapen alweer, dit bed is toch niet echt ideaal maargoed. Om 07:00 gaat het resource centre open, de voorschoolse opvang dus. Hier maken de leerlingen eerst 45 minuten huiswerk en doen wij daarna 45 minuten een activiteit. Omdat we nog weinig voorbereid hebben, hebben we er vanochtend voor gekozen om te gaan touwtje springen. Ik heb een groot springtouw gekregen in Nederland die nu dus al wel optimaal gebruikt is (: De kinderen vonden het heel leuk, maar toch is het voor ons even zoeken naar de goede manier om de kinderen te betrekken bij de activiteiten. Hierna hebben we dan ook bij het huis gezeten en activiteiten bedacht voor de komende weken. Rond 12:30 zijn we weer richting school gegaan.

Er waren nog steeds 2 leerkrachten ziek, dus hebben we in de 3e klas een les science gegeven. Dit was een drukke en onoverzichtelijke les, de kinderen zijn niet meer zoveel gewend, omdat ze al 2 dagen amper les hebben gehad. Hierna was het tijd voor lunch, natuurlijk een kopje thee met een kilo suiker en een pakje koekjes (voor lunch? Ja voor lunch ja...). Hierna hebben we met class 5 "the hanging man" gespeeld, galgje dus. Het was lastig voor de kinderen om op hun beurt te wachten, dit zijn ze ook echt niet gewend. Hier komt dus een hoop corrigeren bij kijken, maar de kinderen waren wel allemaal erg betrokken. De komende weken willen wij lessen die wij geven gaan filmen, om voorbeelden te geven van hoe het beter kan. Bijvoorbeeld het complimenten geven kan veel beter en het niet door elkaar praten kan zeker beter. Hierna hebben we nog even pictionary gespeeld. De laatste les hebben we gekeken bij de upper kinder garten, je kon aan de kinderen zien dat ze er geen zin meer in hadden. Tafels vlogen om, mutsen vlogen door de klas en kinderen zaten op de tafel ipv op hun bankje. Maargoed de dag was weer voorbij, we zouden nog naar het resource centre gaan maar er kwamen geen kinderen.

Het begon namelijk te regenen. Nou dat is nog best zacht uitgedrukt, het begon te stortregenen. Alle stof is nu wel uit de lucht en je merkt meteen dat het frissere lucht is buiten. Maar wat is het koud nu! Zit met een trui en een vest aan, hopelijk kan k vannacht wel slapen. Ik snap dat ik niet mag zeuren over de temperatuur hier vergeleken met Nederland, maargoed ik vind het aardig koud hoor! De rest van de middag hebben we met de meiden uno en een woordspelletje op mijn tablet gespeeld (blijkbaar kon die in het Engels). En jahoor weer lekker tijd voor Dhal Bhat, zodan wat heb ik een zin in friet morgen, kan niet wachten!

Morgen vertrekken we na school meteen naar Pokhara, lekker een hete douche en een fatsoenlijk bed en eten😍 Oh trouwens we hebben hier trouwens een douche, maar die kan alleen koud... Als het wat warmer is buiten is dat best td doen, maar nu nog even niet!

Nu lig ik weer lekker in bed te bevriezen, na een uur gesprek met mijn gastvader over alle cultuurverschillen en verschil in geloof. Erg interessant, een gesprek die elke avond ongeveer terug komt. Oh en een keileuk gesprek over waarom ik zoveel vlees eet in Nederland😂😂😂 Heb maar meteen verteld dat ik hier in de weekenden ook wel uitkijk naar vlees😂

1. Caroline Otters:
    22 februari 2018
    Haha, die spin. Hij beweegt niet zeg je? Misschien is hij wel dood en zit hij vastgeplakt😂
  2. Edwin:
    22 februari 2018
    Hi Eva, Duidelijk van die financiering! Wel beetje ratjetoe. Dan is het mooi dat er stichtingen en giften zijn. Maar wordt het ook lastiger in heel het land één schoolsysteem aan te houden. Hebben wij het zo slecht nog niet in Nederland. Nog afgezien van de matrassen...