21 februari

21 februari 2018 - Kaskikot, Nepal

Vanochtend om 06:30 waren er al mensen in de tuin aan het werk voor de nieuwe kamer die in het huis komt. Hallo dan lekker wakker worden met zoveel lawaai zo vroeg in de ochtend😭 De rest van de ochtend heb ik dus maar rustig aan gedaan en heb ik crackers gegeten met chocopasta als ontbijt, thanks Pokhara voor het verkopen daarvan😍😏

Om 10 uur was het weer tijd voor stage. Er zijn op school zo'n 10 klassen, 3 leerkrachten waren er vandaag niet. Beetje chaos dus en de kinderen bleven maar smeken dat wij les kwamen geven. Ja beetje lastig, we kennen de boeken niet en kunnen natuurlijk alleen de Engelse lessen geven. Na een paar danslesjes gekeken te hebben liepen we nog maar eens een rondje. Niets is hier verplicht en ik vind het een beetje zonde om voor een klas te gaan staan, hier leert de school namelijk niet van en is alleen maar makkelijk. Rond 14 uur besloten we toch om samen de uitdaging aan te gaan en een les te geven. In de 6e klas hebben wij Engelse grammatica gegeven. En dit ging verrassend goed! Na 5 minuten begrepen ze dat ze hun vinger moesten opsteken bij het beantwoorden van een vraag, omdat ze anders niet gehoord werden. Ik denk dus dat hier met de kinderen heel snel, heel veel te leren valt! Hierna vroegen ze om nog meer lessen te geven, dit aanbod sloegen we af om het feit dat wij hier zijn om te helpen, niet om alles over te nemen. Als wij weg zijn over 3 maanden is het de bedoeling dat de school ook dingen heeft veranderd die doorgaan na ons vertrek. Toch was het heel leuk om een les te geven, zo voel ik me natuurlijk het meest thuis! De kinderen zijn ook erg enthousiast en doen hard hun best, al vonden ze het wel gek om samen hun werk na te kijken. Maar wat denken ze, dat ik dat elke dag ga doen? Dat ga ik ze mooi snel afleren hier haha, wat een werk zeg, 30 schriften nakijken, de kinderen zijn oud en wijs genoeg om dit zelf te doen!

Na school zijn we bij het resource centre geweest, te vergelijken met de voorschoolse en naschoolse opvang in Nederland. Wij gaan hier de komende tijd veel meer doen (07:00/08:30 en 16:30/18:30) dus dat worden lange, maar leuke dagen! We waren dus ook laat terug, maar zitten vol met leuke activiteiten om met de kinderen te kunnen doen. Morgen gaan we die activiteiten dus maar op papier uitwerken (:

Net mocht ik weer lekker Dhal Bhat eten, elke dag krijg ik evenveel en nooit krijg ik het op. Leren ze daar niet van zou je denken? Nou nee dus. Vandaag is het echt super koud, daarom lig ik nu om 19:45 al in mijn bed blegh. De Nepalezen hopen op een regenbui, maar ik moet zeggen dat het maar zo erger dan een bui kan gaan worden met dit plotselinge verschil in weer. We gaan het zien, het zou wel fijn zijn ivm alle stof in de lucht van het zand enzo. Blijft trouwens wel een gek idee dat het in Nederland vriest en pas net middag is, tijdsverschil blijft raar haha

1. Carola:
    21 februari 2018
    🤤🤤🤤🤤 dat is best een grote spin tich niet in je slaapkamer hè 🤔🤔
  2. Edwin:
    22 februari 2018
    Zeg Eva, Hoe worden de scholen eigenlijk gefinancierd? Vanuit de overheid? Dan zou ik strengere regels over aanwezigheid en eindniveau enzo verwachten. Of geven ouders geld? Dan zou je verwachten dat ouders scherper zijn op wat we wordt geleerd, en zeker niet blij zijn met staken...